Obrzędy wstępne Mszy św. przygotowują nas do liturgii Słowa.
W niej Bóg mówi do swego ludu. W darze słowa, lub - jak mówią niektórzy
teologowie - w sakramencie słowa, objawia siebie, daje poznać zamysły
swej woli wobec nas i naszego zbawienia. Księgi Pisma Świętego powstawały
pod natchnieniem Ducha Świętego. On też sprawia, że Słowo idące z
serca Boga, przepowiadane i spisane przed wiekami, staje się żywo
obecne w zgromadzeniu liturgicznym. Materializuje się niejako, gdy
lektor, kantor czy kapłan użyczają mu swoich ust. Sobór Watykański
II tak ujmuje te prawdę: "Chrystus jest obecny w swoim słowie, albowiem
gdy w Kościele czyta się Pismo święte, wówczas On sam mówi" (Konstytucja
Dogmatyczna o Liturgii, nr 7).
Liturgia Słowa we Mszy św. ma charakter dialogu. Bóg
mówi do nas z kart Pisma Świętego, a my odpowiadamy Mu przez śpiew
psalmu, wyznanie wiary i modlitwę. Częste wsłuchiwanie się w słowo
Boże odczytywane w liturgii sprawia, że oświecony wiarą człowiek
staje się posłuszny Duchowi Świętemu oraz zdolny do dawania świadectwa
o Chrystusie słowem i życiem.
Przez wiele lat panowało przekonanie, na szczęście zanikające,
że uczestnictwo we Mszy św. ważne jest nawet wówczas, gdy ktoś spóźni
się, byleby był obecny podczas przeistoczenia chleba i wina w Ciało
i Krew Pańską. Trzeba tu mówić o wielkim nieporozumieniu.
W uczcie eucharystycznej Pan Bóg zastawia nam, zaproszonym
gościom, dwa stoły: stół słowa i Chleba. Uczestniczyć więc w pełni
we Mszy św. to karmić się z obu tych stołów. Nie można sprowadzać
pełnego uczestnictwa w Eucharystii tylko do Komunii św., do przyjęcia
Ciała Chrystusa. On tak samo pragnie wejść z nami w komunię przez
swoje słowo.
Już od III wieku w Kościele podczas Eucharystii odczytywano
systematycznie, w sposób ciągły księgi Pisma Świętego. Przerywano
tę lekturę tylko z okazji uroczystości i świąt przez dobór odpowiednich
czytań. Na Soborze Watykańskim II postanowiono jeszcze obficiej zastawić
stół słowa Bożego. Szczególnie można tego doświadczyć uczestnicząc
codziennie we Mszy św. Obecnie, w układzie dwuletnim, w okresie zwykłym,
odczytywane jest niemalże całe Pismo święte (z niektórych ksiąg wybrane
teksy najważniejsze dla poznania dziejów zbawienia). Czytania niedzielne
mają układ trzyletni, odpowiadający przekazowi trzech ewangelistów:
Mateusza, Marka i Łukasza. Ewangelia według św. Jana odczytywana
jest w okresie Bożego Narodzenia i Wielkanocnym.
Bagatelizuje się często rolę psalmu responsoryjnego.
Traktowany jest on jako swoisty "przerywnik muzyczny" w liturgii
Słowa. Nic bardziej błędnego. Łatwo zauważyć, że psalm ma charakter
dialogu. Jego zadaniem jest podjąć treść pierwszego czytania, pomóc
w jego rozważeniu oraz stać się odpowiedzią zgromadzenia liturgicznego
na usłyszane słowo Boże.
O roli słowa Bożego w liturgii świadczą też znaki i gesty.
Na rozpoczęcie lektury Ewangelii kapłan czy diakon czyni małe znaki
krzyża na księdze Pisma Świętego, na czole, ustach i piersiach. Podobnie
czynią wszyscy zgromadzeni na liturgii zaznaczając, że ogłaszane
słowa Chrystusa pragną przyjąć umysłem, rozważać w sercu i głosić
ustami. Kończąc odczytywanie Ewangelii kapłan całuje z szacunkiem
księgę.
Od niedawna mamy w Polsce Ewangeliarz - okazałą księgę
wnoszoną podczas Eucharystii, szczególnie w niedziele i święta i
składaną na ołtarzu. Podczas liturgii Słowa przenosi się ją procesyjnie
do ambony. Odczytywaniu fragmentów Dobrej Nowiny z Ewangeliarza towarzyszy
światło świec oraz okadzenie. Po liturgii Słowa powinna ona pozostać
z boku na pulpicie lub bocznym ołtarzu jako znak słowa Bożego, które
jest obecne w ludzie Bożym.
Warto na końcu przytoczyć wiersz-modlitwę Romana Brandstaettera.
Niech on zachęci nie tylko do pełnego zaangażowania wsłuchiwania
się w słowo Boże podczas Eucharystii, ale także do codziennego pochylania
się nad kartami Pisma świętego.
Biblio, ojczyzno moja. (...)
Na Tobie uczyłem się żyć.
Na Tobie uczyłem się myśleć.
Na Tobie uczyłem się kochać.
Na Tobie uczyłem się mądrości.
Na Tobie uczyłem się przebaczenia.
Na Tobie uczyłem się pokory.
Na Tobie uczyłem się modlić.
Pomóż w rozwoju naszego portalu