Reklama

Wiara

Czy naprawdę wierzysz? Odstane nabożeństwo i odklepana modlitwa wszystkiego nie załatwią

Tak łatwo w dzisiejszym świecie zatracić to co najważniejsze. Czasami błądzimy sami w sobie, zakładając co trochę maskę pozornej pobożności. Jak odróżnić ją od prawdziwej wiary? Jak zdjąć maskę fałszu, aby odkryć twarz prawdy?

2025-02-02 21:04

[ TEMATY ]

modlitwa

wiara

Adobe Stock

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Trudno jest mówić i  pisać o  wierze, bo naprawdę mamy jedynie własne oblicze wiary i  niewiary. Tylko my sami wiemy, jaka ona jest, czy to w ogóle jest wiara, czy jedynie maska pobożności. Trudno jest mówić o  własnej wierze w coraz bardziej zlaicyzowanym świecie.

Niektórzy, bojąc się wyśmiania i kpiny, w ogóle nie przyznają się do wiary. Coraz mniej symboli religijnych, coraz mniej znaków krzyża w  codziennym życiu. Zlaicyzowany coraz bardziej świat zatrzymuje z  wiary jedynie to, co wydaje się atrakcyjne, komercyjne, na czym można zarobić. Religijny sens największych świąt zastępuje gwar supermarketów i krzykliwych reklam.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Bo trzeba przecież na te święta jak najwięcej mieć. Wiara zanika w swej pierwotnej, głębokiej formie. Często boimy się do niej przyznać, żeby się nie narazić na uszczypliwe uwagi albo wręcz ostracyzm lub dyskryminację.

Ukrywamy osobiste przekonania, bo może tak jest wygodniej, albo ubieramy szatę pobożności na pokaz, bo wtedy ludzie lepiej nas oceniają, lepiej o nas myślą. Zazwyczaj nie mówimy o  wierze i  własnych religijnych przekonaniach, sądząc pewnie, że przecież nasze postępowanie mówi o tym aż nazbyt głośno, choć może mieć ono niewiele wspólnego z prawdą.

Reklama

Poza tym często sami właściwie nie wiemy, jaka jest nasza wiara. W dalszym ciągu temat wiary jest trudny, bo błędnie uważany za nazbyt osobisty, aby o nim mówić.

Gdyby się przyjrzeć dokładniej wierze współczesnego człowieka, to okazałoby się, w co i jak on faktycznie wierzy lub nie. W Boga, Kościół, księdza? Odrzucamy niewygodne nakazy, a przestrzegamy niby tych lepszych, bardziej nam pasujących.

Artykuł zawiera fragmenty z książki Ryszarda Kuska pt. „Twarze i maski, czyli dla tych, którzy poszukują własnej tożsamości”, wyd. Salwator. Zobacz więcej: ksiegarnia.niedziela.pl.

Czy naprawdę wierzymy?

Ateiści to ci, którzy zaprzeczają istnieniu Boga, bogów, boskości w  jakiejkolwiek postaci. Agnostycy uważają, że nie istnieją dowody na istnienie lub nieistnienie Boga. Z kolei inni wierzą w istnienie boskości w całym świecie, w różnych jego przejawach, co oznacza panteizm.

Jeszcze następni dają wiarę innym, mniej lub bardziej oryginalnym przekonaniom w tym wymiarze.

Warto się głębiej zastanowić, czy jako osoby wierzące faktycznie akceptujemy prawdy wiary o niebie. Może jedynie akceptujemy i przyjmujemy ten światopogląd, ale bez osobistego zaangażowania. Indywidualne sumienie powinno osądzić, w jakim stopniu osoba zewnętrznie praktykująca rzeczywiście całym sercem, duszą i  rozumem podziela prawdy objawione i nimi żyje. Wokół widać wiarę, która jest w  gruncie rzeczy jedynie tradycją.

Reklama

Wiele osób powiela pobożność przodków, nie siląc się na indywidualne tworzenie relacji z Bogiem, a nawet nie zadając sobie najmniejszego trudu, by przeżywać tajemnice wiary. Tymczasem wszyscy, nawet ludzie niewierzący, lubią święta, które są sympatyczne, tradycyjne, wolne od obowiązków zawodowych.

Oddajemy się gorączce zakupów i  „magii” świąt, co nie ma wiele wspólnego z wiarą. I chociaż Kościół nawołuje do osobistego przeżywania w wierze tego czasu, to coraz wyraźniej widać, że sacrum zdominowane jest przez komercję, a nawet politykę. Widząc to, odczuwam wewnętrzny sprzeciw i dostrzegam wyraźny dysonans między tym, co czytam w Biblii, a  tym, co widzę w Kościele i w społeczeństwie.

Szkodliwe indywidualnie i wspólnotowo jest to, że część wyznawców przybiera jedynie maskę pobożności, kultywuje tradycje i obrzędy, aby widzieli ich sąsiedzi, znajomi, rodzina. To postawa faryzejska. Zbyt często mamy dwie twarze: tę codzienną, w  gruncie rzeczy świecką, a  nawet reprezentującą profanum, oraz tę „odświętną”, fałszywie religijną. Która z nich jest prawdziwa?

Pobożność jest zachowaniem godnym uznania i  szacunku, ale tylko jeśli wypływa z prawdziwej wiary w sercu. W przeciwnym razie jest jedynie dziurawym dzbanem, w którym chcemy przenieść wodę życia na ugór naszych codziennych starań.

Odnaleźć prawdziwą wiarę

Poszukiwanie zrozumienia wiary głosiło wielu, m.in. św. Augustyn, który szukał prawdy na wielu drogach. My tego nie robimy, wolimy trwać w pobożnych przyzwyczajeniach, starając się nie mieszać zbytnio boskości z codziennym życiem.

Reklama

W niedzielę, idąc na Mszę Świętą, zakładamy swoją maskę, by potem, po powrocie do domu, odłożyć ją na półkę razem z kościelnym ubraniem. Samo chodzenie do kościoła nie wystarczy.

Trzeba mieć jedną twarz na co dzień i od święta, bo inaczej stajemy się niewiarygodni, uczestniczymy w  teatrze pozorów, który sami stwarzamy i w którym gramy główną rolę. Opłacona Msza Święta, odstane nabożeństwo, odklepana modlitwa wszystkiego nie załatwią, ba – nie załatwią niczego.

Komu wiele dano, od tego będzie się wiele wymagać – mówi Pismo Święte. Powierzchowna pobożność jest bardzo wygodna, twarz autentycznej wiary nie zawsze. Wiara prawdziwa jest wymagająca, pobożność powtarzalna.

Autentyczna wiara to osobowa relacja: ja – On. Moja wiara to droga, którą sam muszę pokonać, dogadać się na niej ze sobą, z ludźmi, z Bogiem. Dialog z własnym „ja” jest początkiem dialogu ze światem.

Celem mnichów, ojców pustyni było zjednoczenie z Bogiem na modlitwie. Od nas nie wymaga się aż takiej doskonałości, ale przynajmniej starań, a nie bierności. Często nauczono nas pobożności, ale nie nauczono wiary, tej postawy sami musimy się nauczyć.

Ewagriusz z Pontu, cytowany już jeden z  najsłynniejszych mnichów początków chrześcijaństwa, powiedział: „Obserwuj dokładnie swoje myśli, emocje i  namiętności, a potem rozmawiaj z Chrystusem, co one znaczą”.

Reklama

Jeśli ze sobą nie umiemy rozmawiać, nie potrafimy też rozmawiać z Bogiem, a wtedy zamiast wiary pozostanie tylko maska pobożności. Fałszywa pobożność prowadzi do pychy, zapatrzenia w siebie, zatracenia prawdziwego „ja”.

Maski pobożności są bardziej popularne, niż nam się wydaje. Bóg jest dla wielu doświadczeniem niedzielnym, świątecznym, jakby aktywował się w aplikacji naszego życia jedynie w określone pory, godziny i dni. Logujemy się do wiary na określony czas, a  potem wracamy do codziennych zajęć. Sprzyja temu tendencja, ogarniająca już wszystkie sfery życia, do zdalnego praktykowania swych działań. Stajemy się katolikami, chrześcijanami na odległość. Obserwujemy Kościół, czasem wytkniemy mu jakieś błędy i niedociągnięcia, ale sami wolimy się nie angażować.

Zakładamy wygodną maskę, która chroni przed osądami i opiniami innych. Nie afiszujemy się ani z własną religijnością, ani z jej brakiem. Coraz bardziej wydaje się nam, że jako ludzie XXI w.  możemy wszystko, a  Bóg czy jakaś wiara w transcendencję do niczego nie są nam potrzebne.

Czy to jeszcze jest maska, czy już nowa twarz?

Ocena: +6 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Z różańcem w Rok Wiary

Piękną, starą modlitwą jest modlitwa różańcowa, którą odmawia cały świat, którą słyszy się w różnych językach. Na różańcu bardzo lubił modlić się papież Jan Paweł II, czego i sam byłem świadkiem. Paciorki różańca przesuwają palce milionów chrześcijan, nie tylko osób duchownych. Różaniec to modlitwa bardzo zwyczajna, polegająca na odmawianiu „zdrowasiek”, czyli anielskiego pozdrowienia Maryi oraz prośby o Jej modlitwę za nas - „teraz i w godzinę śmierci naszej”. W każdym „Zdrowaś, Maryjo” mamy zawsze nasze określone „teraz”, przeżywane w tym momencie, w tej godzinie. To „teraz” jest dla nas czasem bardzo trudne, czasem radosne, czasem pełne wielkiej nadziei - tak jak nasza rzeczywistość: raz świeci słońce, innym razem zbierają się chmury... „Teraz” obrazuje stan naszego wnętrza, dotyka naszego życia osobistego, rodzinnego i społecznego, utkanego z różnych wydarzeń i okoliczności. To, co właśnie się z nami dzieje i co się z nami wiąże... - to wszystko zawiera słowo „teraz”. W tę modlitwę po prostu jest wpisane nasze życie. Wiąże się ono często z naszym upadkiem i grzechem, ale i z powstawaniem do dobra, z naszymi najlepszymi intencjami. To „teraz” nabiera szczególnego znaczenia w przededniu rozpoczynającego się Roku Wiary, kiedy będziemy się starali o odświeżenie naszej świadomości życia z Bogiem. Często mówimy, że w tym czasie Pan Bóg ma powrócić do człowieka. Ale najpierw człowiek musi Mu otworzyć swoje serce i swój umysł. Bóg stworzył bowiem człowieka istotą wolną i jest w tym konsekwentny. Nasze „teraz” w Roku Wiary łączy się z możliwością powrotu do Boga, z możliwością nawrócenia się. Poprzez paciorki różańca dzieje się to skutecznie i niemal niezauważalnie, jednym słowem: „teraz” powierzamy Bogu całą rzeczywistość, w której żyjemy. Ale zaraz za słowem „teraz” pojawia się w tej maryjnej modlitwie sformułowanie - „i w godzinę śmierci naszej”. Nasza śmierć przyjdzie wszak niechybnie, choć jej sobie nie wyobrażamy. Więcej - jak pisał znany pisarz francuski François Mauriac, każdy z nas umiera samotnie. Jest zatem sprawą bardzo ważną, by była wtedy przy nas Matka Najświętsza, by przeprowadziła nas bezpiecznie z życia do Życia. Niektórzy mówią, że jawi się wówczas człowiekowi długi wąski tunel, na końcu którego jaśnieje światło, choć nie bardzo da się to opisać, bo ludzkie warunki na to nie pozwalają. Wydaje się, że jest to już spotkanie sam na sam z Bogiem. Jakże dobrze jest, że możemy prosić Matkę Najświętszą: Bądź przy nas na tej drodze, Matko Jezusa, bo lękamy się i jesteśmy zupełnie sami... W tych dwóch wyrażeniach: „teraz” i „w godzinę śmierci naszej”, zakończonych słowem: „Amen”, mieści się także nasza nadzieja na życie wieczne z Bogiem. W Różańcu zatem, który będziemy gorliwiej odmawiać w październiku, zawarta jest ogromna treść ludzkiego „teraz” i całej wieczności. Dlatego nie dziwi, że tylu świętych, wielkich ludzi modliło się na różańcu. Bo jest on znakiem i rękojmią dla ludzkiego życia, dla naszego postępowania i dla naszej pobożności. Niechby był on również wielką siłą w naszym rozwoju wewnętrznym, zwłaszcza w przeżywanym Roku Wiary. A Rok Wiary to także czas uświadamiania sobie wieczności człowieka. To nie tylko kwestia dobrego życia człowieka na ziemi, w jego pracy, dniach chwały i boleści, ale świadomość, że człowiek zmierza do określonego celu, którym jest szczęście wieczne. Pan Bóg stworzył człowieka na swój obraz i podobieństwo. A zatem cecha, którą Bóg ma sam w sobie, jako byt niestworzony, konieczny, jedyny, została przez Niego nadana człowiekowi: wieczność. Wypowiadana podczas chrztu św. prawda, że „wiara daje żywot wieczny”, stanowi podstawę życia człowieka wierzącego. To wszystko trzeba nam na nowo poddać refleksji i w październiku 2012 r. wyjątkowo świadomie wypowiadać nabrzmiałe treścią słowa maryjnej modlitwy: „Święta Maryjo, Matko Boża, módl się za nami grzesznymi - teraz i w godzinę śmierci naszej. Amen”.
CZYTAJ DALEJ

Rozważania na niedzielę: Nasza dusza się nie starzeje

2025-01-30 20:30

[ TEMATY ]

rozważania

ks. Marek Studenski

Mat.prasowy

Święto Ofiarowania Pańskiego przypomina, że wiek nie jest przeszkodą w realizacji życiowych celów. Symeon i Anna byli osobami w podeszłym wieku, które, mimo zaawansowanego wieku, znalazły sens i spełnienie w swojej wierze.

Podobną inspirację można odnaleźć w życiorysie Anny Marii Robertson Moses, znanej jako "Grandma Moses". Rozpoczęła swoją karierę artystyczną w wieku 78 lat, po tym jak choroba uniemożliwiła jej kontynuowanie wcześniejszych pasji. Jej historia pokazuje, że niezależnie od wieku, można odkryć w sobie nowe talenty i osiągnąć sukces.
CZYTAJ DALEJ

Wizyta zwierzchnika archieparchii przemysko-warszawskiej w łódzkiej parafii

2025-02-02 17:30

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

Ks. Paweł Kłys

2 lutego, w święto Ofiarowania Pańskiego, w łódzkiej Cerkwi Greckokatolickiej miała miejsce podwójna uroczystość związana ze świętem liturgicznym, ale także dniem odpustu parafialnego.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję