Podstawowym obowiązkiem dziennikarzy oraz innych pracowników
środków społecznej komunikacji jest służba na rzecz dobra wspólnego
całego społeczeństwa w duchu prawdy i wolności, sprawiedliwości i
miłości. Oznacza to stałe dążenie do obiektywizmu, odrzucenie pokusy
posługiwania się kłamstwem, poszanowanie dobrego imienia zarówno
ludzi, jak i instytucji. Powinni oni łączyć szybkość, jasność, dokładność
i umiejętność wykorzystania wiadomości z dyskrecją, umiarem oraz
uczciwością, unikając taniej "sensacyjności" i pogoni za zyskiem
osobistym.
Synod podkreśla, że odpowiedzialność za ostateczny kształt
komunikacji społecznej spoczywa także na odbiorcach (widzach, słuchaczach,
czytelnikach) środków społecznej komunikacji. W duchu odpowiedzialności
za siebie i innych (zwłaszcza dzieci i młodzież) nie mogą oni stać
się jedynie biernymi odbiorcami wszystkiego, co jest im proponowane
w środkach społecznego przekazu. Pierwszym warunkiem takiej postawy
jest umiejętność wyboru czytanych, słuchanych i oglądanych treści.
Powinni oni konfrontować (porównywać) odbierane wiadomości z informacjami
płynącymi z innych źródeł. W pewnych przypadkach powinni wyrazić
swój sprzeciw lub dezaprobatę wobec konkretnych działań pracowników
komunikacji, zawsze jednak w duchu dialogu i odpowiedzialności za
wspólne dobro. Katolicy świeccy - zwłaszcza rodzice - powinni tworzyć
i uczestniczyć w różnych stowarzyszeniach i komitetach, które mają
na celu obronę praw odbiorców środków informacji i ułatwiać ich kontrolę.
Po omówieniu zadań z dziedziny kultury i środków społecznej
komunikacji Synod skupił się na uczestnictwie wiernych w życiu społeczno-ekonomicznym.
Kościół, wzywając wszystkich do uczestnictwa w życiu społeczno-ekonomicznym
i do przyjęcia odpowiedzialności za tę płaszczyznę życia społecznego,
wskazuje na godność osoby ludzkiej i troskę o dobro wspólne jako
podstawowe wyznaczniki oceny tego zaangażowania. Kościół nie proponuje
jakiegoś gotowego systemu ekonomicznego, lecz stara się oceniać istniejące
systemy i ukazywać ich możliwości nie tylko w zapewnieniu godziwych
warunków materialnych wszystkim ludziom, lecz także od strony poszanowania
podstawowych praw człowieka.
Poszukując dróg kształtowania właściwego systemu społeczno-ekonomicznego,
chrześcijanie powinni odwołać się do znamiennych słów Jana Pawła
II: "Czy można powiedzieć, że klęska komunizmu oznacza zwycięstwo
kapitalizmu jako systemu społecznego i że ku niemu winny zmierzać
kraje, które podejmują dzieło przebudowy gospodarczej i społecznej?
... Odpowiedź jest oczywiście złożona. Jeśli mianem ´kapitalizmu´
określa się system ekonomiczny, który uznaje zasadniczą i pozytywną
rolę przedsiębiorstwa, rynku, własności prywatnej i wynikającej z
niej odpowiedzialności za środki produkcji oraz wolnej ludzkiej inicjatywy
w dziedzinie gospodarczej, na postawione wyżej pytanie należy z pewnością
odpowiedzieć twierdząco... Ale jeśli przez ´kapitalizm´ rozumie się
system, w którym wolność gospodarcza nie jest ujęta w ramy systemu
prawnego, wprzęgającego ją w służbę integralnej wolności ludzkiej
i traktującego jako szczególny wymiar tejże wolności, która ma przede
wszystkim charakter etyczny i religijny, to wówczas odpowiedź jest
zdecydowanie przecząca" (CA 42).
cdn.
Pomóż w rozwoju naszego portalu