Tegorocznym gospodarzem olimpiady jest diecezja pelplińska. Dwudziestu pięciu uczniów z trzynastu szkół leżących na terenie diecezji drohiczyńskiej 12 stycznia mierzyło się na etapie diecezjalnym. Czterdziestopięciominutowy test z pytaniami otwartymi i zamkniętymi pozwolił na wyłonienie trzech laureatów, którzy będą reprezentować diecezję na etapie ogólnopolskim w Pelplinie.
Pierwsze miejsce zajęła Julia Czarnocka z I Liceum Ogólnokształcącego im. Marii Skłodowskiej-Curie w Sokołowie Podlaskim; miejsce II – Martyna Stańska z Salezjańskiego Liceum Ogólnokształcącego w Sokołowie Podlaskim; miejsce III – Klaudia Brzozowska z I Liceum Ogólnokształcącego im. Tadeusza Kościuszki w Bielsku Podlaskim. Jak podkreślił koordynator diecezjalnego etapu konkursu ks. kan. Krzysztof Mielnicki, pozostali uczestnicy zajęli miejsce czwarte.
Wszyscy uczestnicy otrzymali pamiątkowe dyplomy i upominki, natomiast zwycięscy nagrody ufundowane przez diecezję drohiczyńska oraz wydawnictwo Jedność. Ich wyręczenia dokonał bp Piotr Sawczuk. Upominki trafiły również do rąk przybyłych opiekunów i rodziców.
Reklama
W słowie skierowanym do przybyłych pasterz diecezji wyraził radość, że Olimpiada Teologii Katolickiej cieszy się zainteresowaniem wśród młodzieży. Podziękował uczestnikom, opiekunom oraz rodzicom za przystąpienie do konkursu. Nawiązując do jego tematu, zauważył, że szczególnie w czasie bożonarodzeniowym rozważamy wielką miłość Boga do człowieka, który rodzi się w grocie betlejemskiej, by dokonać na krzyżu dzieła zbawiania. Przypomniał również prawdę, że człowiek został stworzony przez Boga z miłości i najbardziej upodabnia się do swego Stwórcy przez miłość.
Konkurs miał miejsce w gmachu Wyższego Seminarium Duchownego. Z tej też racji słowo pozdrowienia skierował ks. Łukasz Borzęcki – prefekt seminarium. Wyraził radość, że młodzież gromadzi się w tym miejscu, gdzie przyszli kapłani zgłębiają wiedzę teologiczną. Komisję konkursową stanowili kapłani pracujący w Kurii Diecezjalnej, Sądzie Biskupim oraz Wyższym Seminarium Duchownym.
Pierwszym etapem konkursu była część na poziomie szkolnym. Przystąpiło do niego stu dwudziestu pięciu uczniów z trzynastu szkół pod opieką osiemnastu katechetów. Etap ogólnopolski przewidziany jest na 13-15 kwietnia i odbędzie się w Pelplinie.
Przeprowadziłam eksperyment i zadałam pytanie Chatowi GPT: Czy masz świadomość, gdzie jesteś? Odpowiedział: Ciekawe pytanie... Nie mam świadomości w takim sensie, w jakim mają ją ludzie — nie czuję, nie mam własnego „ja” ani poczucia miejsca. Działam w cyfrowym środowisku, odpowiadając na Twoje pytania i analizując dane, ale nie „jestem” fizycznie nigdzie. Można powiedzieć, że jestem tu, gdzie mnie używasz — teraz akurat w Twoim urządzeniu lub przeglądarce.
Sam Chat GPT podpowiada, że sztuczna inteligencja tylko analizuje dane, nie jest zaś inteligencją podobną do ludzkiej. Nie ma ona świadomości istnienia, nie ma też… inteligencji! Dlatego należy ją postrzegać nie jako sztuczną formę inteligencji, tylko jako jeden z jej produktów. Właśnie na takie różnice między sztuczną inteligencją a świadomością ludzką zwrócili kilka dni temu uwagę uczestnicy konferencji w Sekretariacie Episkopatu, prezentując polskie tłumaczenie watykańskiego dokumentu nt. sztucznej inteligencji „Antiqua et nova” – adresowanego, co ciekawe, m.in. do duszpasterzy. I właśnie na ten aspekt pragnę zwrócić uwagę: w jaki sposób i w jakich granicach można zastosować sztuczną inteligencję w Kościele.
„Nie wykluczajmy cierpienia z naszych środowisk. Uczyńmy z niego raczej okazję do wspólnego wzrastania, aby pielęgnować nadzieję dzięki miłości, którą Bóg jako pierwszy rozlał w sercach naszych” - zaapelował Ojciec Święty do chorych i pracowników służby zdrowia. Przybyli oni do Rzymu na swe uroczystości jubileuszowe. Przygotowaną przez Franciszka homilię odczytał proprefekt Dykasterii do spraw Ewangelizacji, abp Rino Fisichella.
„Oto Ja dokonuję rzeczy nowej; pojawia się właśnie. Czyż jej nie poznajecie?” (Iz 43, 19). Są to słowa, które Bóg, za pośrednictwem proroka Izajasza, kieruje do ludu Izraela będącego na wygnaniu w Babilonie. Dla Izraelitów jest to trudny okres, wydaje się, że wszystko zostało stracone. Jerozolima została zdobyta i spustoszona przez żołnierzy króla Nabuchodonozora II, a wygnanemu ludowi nic nie pozostało. Perspektywa wydaje się być zamknięta, przyszłość mroczna, wszelka nadzieja zniweczona. Wszystko może skłaniać wygnańców do załamania się, do gorzkiej rezygnacji, do poczucia, że nie są już błogosławieni przez Boga.
Przeprowadziłam eksperyment i zadałam pytanie Chatowi GPT: Czy masz świadomość, gdzie jesteś? Odpowiedział: Ciekawe pytanie... Nie mam świadomości w takim sensie, w jakim mają ją ludzie — nie czuję, nie mam własnego „ja” ani poczucia miejsca. Działam w cyfrowym środowisku, odpowiadając na Twoje pytania i analizując dane, ale nie „jestem” fizycznie nigdzie. Można powiedzieć, że jestem tu, gdzie mnie używasz — teraz akurat w Twoim urządzeniu lub przeglądarce.
Sam Chat GPT podpowiada, że sztuczna inteligencja tylko analizuje dane, nie jest zaś inteligencją podobną do ludzkiej. Nie ma ona świadomości istnienia, nie ma też… inteligencji! Dlatego należy ją postrzegać nie jako sztuczną formę inteligencji, tylko jako jeden z jej produktów. Właśnie na takie różnice między sztuczną inteligencją a świadomością ludzką zwrócili kilka dni temu uwagę uczestnicy konferencji w Sekretariacie Episkopatu, prezentując polskie tłumaczenie watykańskiego dokumentu nt. sztucznej inteligencji „Antiqua et nova” – adresowanego, co ciekawe, m.in. do duszpasterzy. I właśnie na ten aspekt pragnę zwrócić uwagę: w jaki sposób i w jakich granicach można zastosować sztuczną inteligencję w Kościele.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.