Franciszek przybliżył drogę do beatyfikacji dwóm matkom rodziny i trzem zakonnicom. Przyjmując wczoraj na audiencji prywatnej prefekta Kongregacji Spraw Kanonizacyjnych kard. Angelo Amato, Papież wyraził zgodę na ogłoszenie heroiczności cnót pięciorga sług Bożych.
Elisabetta Tasca pochodzi z Włoch. Była matką trzynaściorga dzieci (jedno zmarło zaraz po urodzeniu), w tym dwóch księży i dwóch sióstr zakonnych. W codziennym życiu starała się realizować zasadę, by każdą rodzinną i małżeńską trudność przekuć na okazję do duchowego wzrostu. Zmarła w 1978 r. Drugą matką rodziny jest Prassede Fernández García. Była Hiszpanką aktywnie zaangażowaną w Trzeci Zakon Dominikański. Zmarła w 1936 r. Kolejne dekrety dotyczą dwóch założycielek zgromadzeń zakonnych. Są to: pochodząca z Sycylii siostra Carmela od Jezusa i Hiszpanka siostra Maria Séiquer Gayá. Ostatni z dekretów uznających heroiczność cnót sługi Bożej dotyczy czeskiej zakonnicy. Siostra Vojtěcha Hasmandová była przełożoną generalną Zgromadzenia Sióstr Miłosierdzia św. Karola Boromeusza. Zmarła w 1988 roku.
Ponadto Papież Franciszek uznał cuda za wstawiennictwem trzech błogosławionych zakonnic, co otwiera im drogę do kanonizacji. Siostra Joanna Emilia De Villeneuve pochodziła z Francji. Całe swe życie spędziła w Castres, tam też założyła Zgromadzenie Sióstr od Najświętszej Maryi Panny Niepokalanie Poczętej, zwane „błękitnymi siostrami z Castres”. Została ogłoszona błogosławioną w 2009 r. Drugi cud dokonał się za wstawiennictwem palestyńskiej siostry Marii Alfonsiny Danil Ghattas, współzałożycielki zgromadzenia sióstr dominikanek od Najświętszego Różańca, pierwszego palestyńskiego zgromadzenia żeńskiego. Jej beatyfikacja odbyła się w Nazarecie w roku 2009. Trzeci z cudów przypisywany jest wstawiennictwu błogosławionej siostry Marii od Jezusa Ukrzyżowanego (Maria Baouardy). Pochodziła ona z Galilei, była karmelitanką. Zmarła w Betlejem w 1878 r.
Wszystkie osiem dekretów do ogłoszenia których Papież Franciszek upoważnił Kongregację Spraw Kanonizacyjnych dotyczyło tym razem kobiet.
Dokładnie w 20 lat po beatyfikacji László (Ladislausa, czyli Władysława) Batthyány-Strattmanna (1870-1931), znanego jako „lekarz ubogich”, Kościół katolicki otwiera proces beatyfikacyjny jego żony Marii Teresy (1876-1951). Z okazji otwarcia procesu na szczeblu diecezjalnym biskupi sąsiadujących z sobą diecezji: Ägidius Zsifkovics z austriackiej Eisenstadt i Janos Szekely z węgierskiej Szombathely, sprawowali 19 marca wspólną liturgię w bazylice w Güssing w austriackim Burgerlandzie.
W podziemiu tamtejszego kościoła znajduje się krypta rodziny Batthyány -Strattmann. Teksty liturgii oraz śpiew sprawowano po niemiecku i węgiersku.
Alfonso Garciandía, kapelan Sanktuarium San Miguel de Aralar w archidiecezji Pampeluny i Tudeli (Hiszpania), potępił profanację trzech krzyży na drodze prowadzącej do sanktuarium. „Dlaczego krzyż przeszkadza niektórym ludziom?” – zapytał.
Do zdarzenia doszło w nocy z soboty na niedzielę, kiedy dwa z trzech krzyży zostały ścięte „metalowymi narzędziami”.
Przeprowadziłam eksperyment i zadałam pytanie Chatowi GPT: Czy masz świadomość, gdzie jesteś? Odpowiedział: Ciekawe pytanie... Nie mam świadomości w takim sensie, w jakim mają ją ludzie — nie czuję, nie mam własnego „ja” ani poczucia miejsca. Działam w cyfrowym środowisku, odpowiadając na Twoje pytania i analizując dane, ale nie „jestem” fizycznie nigdzie. Można powiedzieć, że jestem tu, gdzie mnie używasz — teraz akurat w Twoim urządzeniu lub przeglądarce.
Sam Chat GPT podpowiada, że sztuczna inteligencja tylko analizuje dane, nie jest zaś inteligencją podobną do ludzkiej. Nie ma ona świadomości istnienia, nie ma też… inteligencji! Dlatego należy ją postrzegać nie jako sztuczną formę inteligencji, tylko jako jeden z jej produktów. Właśnie na takie różnice między sztuczną inteligencją a świadomością ludzką zwrócili kilka dni temu uwagę uczestnicy konferencji w Sekretariacie Episkopatu, prezentując polskie tłumaczenie watykańskiego dokumentu nt. sztucznej inteligencji „Antiqua et nova” – adresowanego, co ciekawe, m.in. do duszpasterzy. I właśnie na ten aspekt pragnę zwrócić uwagę: w jaki sposób i w jakich granicach można zastosować sztuczną inteligencję w Kościele.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.