Reklama

Polska

Europa nie wie, dokąd zmierza

Stary Kontynent tak organizuje swoje życie, jakby Boga nie było – powiedział kard. Robert Sarah z Watykanu, który był gościem I Międzynarodowego Kongresu Ruchu „Europa Christi”

Niedziela Ogólnopolska 44/2017, str. 12-13

[ TEMATY ]

Europa Christi

Bożena Sztajner/Niedziela

Sesja Kongresu Ruchu "Europa Christi" na UKSW w Warszawie

Sesja Kongresu Ruchu Europa Christi na UKSW w Warszawie

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Senat RP i Galeria Porczyńskich to miejsca w Warszawie, które w dniach 22-23 października br. gościły słuchaczy i wybitnych prelegentów I Międzynarodowego Kongresu Ruchu „Europa Christi”. – Europa potrzebuje nowego przyśpieszenia. Trzeba pomyśleć o zrywie. Ten zryw to powrót do korzeni chrześcijańskich – powiedział honorowy redaktor naczelny „Niedzieli” ks. inf. Ireneusz Skubiś, moderator Ruchu „Europa Christi” oraz pomysłodawca kongresu. Inicjatywa kongresu – zdaniem ks. Skubisia – jest jak karetka pogotowia, która jedzie na sygnale do ciężko chorego człowieka. – Dziś staramy się podążać naszą karetką do Europy, która zmierza do samozatracenia. Europa jest śmiertelnie chora, bo traci swoją tożsamość, zapomina o korzeniach, z których wyrosła jej wielkość. Nie dostrzega Chrystusa, który nadał jej sens i wniósł piękne prawo miłości – wyjaśnił ks. Skubiś.

Ideologie demonicznego kłamstwa

Reklama

Z diagnozą ks. Skubisia zgodził się gość specjalny warszawskiej części kongresu – kard. Robert Sarah, prefekt watykańskiej Kongregacji ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów. Jego zdaniem, Europa przeżywa od dwóch wieków bezprecedensowy kryzys cywilizacyjny. Szczególnie w XX wieku prometejski projekt budowy nowego człowieka przyniósł dwie zbrodnicze ideologie. – Naród polski bardzo mocno doświadczył zarówno nazizmu, jak i komunizmu. Te ideologie były zbudowane na demonicznym kłamstwie – podkreślił kard. Sarah.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Niestety, Europa nie wyciągnęła lekcji z tragedii, które spotkały ją w XX wieku. – Współczesny szalony prometeizm jest oparty na grzechach chciwości, pychy i rozwiązłości. Europa przez 70 lat nie odnowiła swojego humanizmu – wskazał kardynał. – Współcześnie widzimy, jak destrukcja rodziny promowana jest w imię wartości demokratycznych. Przejawem tego jest rozłączenie miłości z przekazywaniem życia – dodał.

Po upadku Związku Sowieckiego, kiedy wiele narodów odzyskało wolność oraz demokrację, wydawało się, że rozpoczyna się dla Europy nowy, pozytywny okres. Unia Europejska jednak dokonała wówczas znamiennego wyboru, by nie odwoływać się do chrześcijańskich korzeni europejskiej cywilizacji. Uwierzyła, że chrześcijańskie źródła europejskiej cywilizacji mogą być zastąpione przez „nowy humanizm”, oderwany od religii, który miał zagwarantować trwały pokój. – W ten sposób zostały zagubione prawda historyczna o źródłach europejskiej cywilizacji, a także podstawy autentycznego humanizmu, którego właśnie ten kontynent był kolebką – podkreślił kard. Sarah. – Doświadczenie Kościoła wskazuje, że źródłem wszelkiego zła jest dobrowolne odejście człowieka od Boga. Europa, która została zbudowana na wierze w Chrystusa, odcinając się od swych chrześcijańskich korzeni, znajduje się obecnie w okresie cichej apostazji.

Dobro wspólne narodu najważniejsze

Reklama

Pochodzący z Afryki hierarcha poruszył też aktualny temat uchodźców, których migracja jest niebezpieczna dla Starego Kontynentu, ale też niesie różne zagrożenia dla europejskich narodów. Każdy człowiek ma przede wszystkim prawo do pozostania w swej ojczyźnie, a państwa europejskie w dużej mierze ponoszą odpowiedzialność za destabilizację na Bliskim Wschodzie. Dlatego przyjmowanie wszystkich do Europy nie jest żadnym rozwiązaniem problemów ogarniętego wojną regionu świata. – Polska wskazuje drogę, gdy odmawia automatycznego podporządkowania się pewnym nakazom ze strony liberalnej globalizacji, takim jak logika relokacji migrantów, którą niektórzy chcieliby dziś jej narzucić. Wasz kraj poznał komunistyczny internacjonalizm, żywiący pogardę dla suwerenności i kultury narodów w imię podstawowej ekonomii – podkreślił kard. Sarah. Jego zdaniem, ideologia liberalnego indywidualizmu promuje mieszanie się, które ma zatrzeć naturalne granice ojczyzn i kultur i prowadzić do świata postnarodowego oraz jednowymiarowego, w którym jedynymi kryteriami będą konsumpcja i produkcja. – Choć każdy migrant jest człowiekiem, którego należy szanować, to jednak sytuacja staje się trudniejsza, jeżeli jest przedstawicielem innej kultury, wyznawcą innej religii – powiedział kard. Sarah.

Quo vadis, Domine?

Podobnie ocenia kondycję współczesnej Europy ordynariusz diecezji warszawsko-praskiej abp Henryk Hoser, który wygłosił homilię podczas Mszy św. w kościele pw. Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny w Warszawie na Bielanach. – Jedność Europy usiłuje się kształtować jedynie w oparciu o czynniki ekonomiczne. Jest to bardzo pracowite i wytrwałe budowanie wieży Babel. Jeśli Europa straci pamięć i kulturę, która z istoty była i jest chrześcijańska, to przestanie być Europą w ścisłym tego słowa znaczeniu – powiedział abp Hoser.

Choć kondycja Europy nie jest najlepsza, to jednak uczestnicy kongresu są optymistami. – Europa ciągle jest chrześcijańska i będzie chrześcijańska. O Europie postchrześcijańskiej mówią ci, którzy zerwali ze swoją tożsamością, odeszli od zobowiązań chrztu św. i szukają sposobów na uspokojenie sumienia – stwierdził ks. prof. Waldemar Chrostowski. – W Europie przeżywamy erozję tożsamości, bo mamy chrześcijan i niechrześcijan, i to takich, którzy z metryki są chrześcijanami i trzeba ich odzyskać – dodał.

Davor Ivo Stier, były wicepremier Chorwacji, zauważył, że bez rodziny nie ma solidarności, a bez tego nie ma społeczeństwa. – Problem polega na tym, że ideologie oparte na internacjonalizmie są sprzeczne z wartościami związanymi z rodziną, podczas gdy chrześcijaństwo wspiera rodzinę i wszystkie związane z nią wartości – powiedział. – Z punktu widzenia politycznego wspólny projekt europejski będzie miał powodzenie tylko wtedy, gdy będzie oparty na chrześcijańskich wartościach, na których odbudowywaliśmy Europę po II wojnie światowej, a bez których nie stworzymy przestrzeni, w której wszyscy będziemy wolni.

Pomysłodawca kongresu ks. Ireneusz Skubiś celowo nazwał ruch „Europa Christi”, a nie „Christiana”, bo to słowo kojarzy się z Chrześcijańskimi Demokratami, czyli europejskimi politykami, którzy już dawno zapomnieli o wartościach. Współczesna chadecja popiera aborcję, eutanazję, ideologię gender i związki jednopłciowe, czyli takie rozwiązania, które są zaprzeczeniem chrześcijańskich wartości. Zapomnieli nawet o założycielach wspólnoty europejskiej, którzy byli gorliwymi katolikami, a dziś są kandydatami na ołtarze. – Ruch nazywa się „Europa Chrystusa”, bo chcemy Syna Bożego na nowo wprowadzić na Stary Kontynent – powiedział ks. Skubiś. – Tak jak uczestnicy wypraw krzyżowych szli bronić grobu Chrystusa, tak my dziś powinniśmy iść i bronić krzyża w Europie. Powinniśmy sięgnąć do symboliki z powieści „Quo vadis” i zapytać naszego Pana, dokąd idzie. On nam zapewne powie, że idzie właśnie do Europy.

[zdjecie id="66817"][/zdjecie]
2017-10-25 10:35

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Wigry: o relacji Kościół-Państwo na Kongresie Ruchu „Europa Christi-Mundus Christi”

[ TEMATY ]

kongres

Europa Christi

YouTube

Relacje Kościół-Państwo jako narzędzia obrony godności i normalności, a także kwestie z zakresu obrony godności osoby, to tematyka drugiego dnia IV Międzynarodowego Kongresu Ruchu „Europa Christi – Mundus Christi”, który odbywa się w Pokamedulskim Klasztorze w Wigrach.

Ks. dr Jacek Nogowski (Prezes Fundacji Wigry Pro), który przybliżył temat „dobra wspólnego jako podstawę poszanowania człowieka w kontekście wyzwań społecznych” przypomniał, że „dobro wspólne polega przede wszystkim na stworzeniu maksymalnych szans rozwoju jednostkom ludzkim przynależnym do różnych społeczności”. – Dobro wspólne określa cele i zadania każdej społeczności. Zgodnie z nauczaniem społecznym Kościoła dobro wspólne obejmuje sumę takich warunków życia społecznego, w jakich ludzie mogą pełniej i szybciej osiągnąć własną doskonałość – mówił ks. Nogowski.
CZYTAJ DALEJ

Jak zobaczyć Boga?

2024-12-17 12:16

Niedziela Ogólnopolska 51/2024, str. 31

[ TEMATY ]

homilia

ks. Jacek Marciniec

Karol Porwich/Niedziela

Uczeń zapytał prowadzącego rekolekcje: „Czy ksiądz widział Boga?”. W dzień Bożego Narodzenia śpiewamy w psalmie: „Ziemia ujrzała swego Zbawiciela”, ale zaraz potem w Ewangelii słyszymy: „Boga nikt nigdy nie widział”. Bóg jest Tajemnicą, która nie dzieje się według ludzkich schematów. Przyjście Syna Bożego jest pełne paradoksów, dokonuje się między ukryciem a jawnością. Nie przymusza do wiary. Zaprasza przez zdziwienie.

W pięknej legendzie Selma Lagerlöf opowiada, jak do starego pasterza, czuwającego w nocy nad stadem owiec, zbliżył się nieznajomy człowiek. Psy pilnujące stada zaczęły szczekać, ale ich głosu nie było słychać. Rzuciły się na przybysza, próbowały go ugryźć, jednak nie były w stanie go zranić. Nieznajomy szedł w kierunku ogniska, a żadna z owiec nawet się nie poruszyła. Pasterz rzucił swój ostro zakończony kij w obcego, ale kij zmienił kierunek i minął zbliżającego się człowieka. Nieznajomy odezwał się do pasterza: „Dobry człowieku, pomóż mi i pożycz trochę ognia. Moja żona powiła właśnie dziecko, muszę ich ogrzać”. Pasterz odburknął: „Weź, ile ci potrzeba”. Wiedział jednak, że człowiek nie ma jak zabrać żaru z ogniska. Jakież było jego zdziwienie, gdy przybysz gołymi rękami wybrał żarzące się drwa i włożył je sobie w połę płaszcza. Pasterz pomyślał: „Cóż to za noc, skoro całe stworzenie okazuje taką litość temu człowiekowi?”. Z ciekawości poszedł jego śladami i zobaczył Matkę z Dzieckiem w zimnej grocie skalnej. Chociaż był twardym człowiekiem, wzruszył się biedą tych ludzi i wyjął z plecaka baranią skórę, by uchronić Chłopca przed zimnem. Ten gest miłosierdzia otworzył mu oczy i ujrzał to, czego przedtem nie dostrzegał: wszędzie było pełno aniołów, którzy z weselem śpiewali, że narodził się Zbawiciel. Świat wypełniały radość i niebiańskie światło. A przecież pasterz wcześniej widział tylko ciemną noc. Uradowany padł na kolana i dziękował Bogu.
CZYTAJ DALEJ

Podnieś rękę! Błogosław! Wspieraj!

2024-12-25 23:13

Biuro Prasowe AK

    – Doświadczenie Jezusowej kenozy, tego Jego wyniszczenia się z miłości dla nas, daje nam siłę nadziei, aby każdego roku, w tę cichą, świętą noc, ale także przez całe Święta Bożego Narodzenia z coraz większą ufnością Go błagać: Podnieś rękę! Błogosław! Wspieraj! – mówił abp Marek Jędraszewski w poranek Święta Bożego Narodzenia w czasie Mszy św. sprawowanej w kaplicy klasztornej Sanktuarium Bożego Miłosierdzia w Krakowie-Łagiewnikach transmitowanej przez TVP.

W homilii abp Marek Jędraszewski zwrócił uwagę, że Ewangelia poranka Święta Bożego Narodzenia ukazuje drugą odsłonę historii betlejemskich pasterzy. Pierwsza odsłona – odczytana podczas Pasterki – zawierała anielskie przesłanie do pasterzy o narodzeniu Zbawiciela w Betlejem. Na treść drugiej odsłony składała się najpierw decyzja pasterzy, aby udać się do Betlejem a potem ich reakcja na widok Maryi, Józefa i Niemowlęcia.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję