W bernardyńskich kronikach znajduje się zapis, że w 1079 r. na wzniesieniu wśród dębów pasterzowi pasącemu bydło ukazała się Matka Boża. Okolica nie należała do spokojnych i dopiero ok. 1111 r. wzniesiono w tym miejscu dębowy kościółek Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny. Ze względu na bijące tu źródełko, w którym z chwilą ukazania się Maryi woda nabrała cudownych właściwości, miejsce to nazywano studzienką.
To niezwykłe miejsce, mimo że było wielokrotnie grabione i palone, powstawało na nowo dzięki okolicznym mieszkańcom i ich głębokiej wierze. Od 1079 r. przychodzili oni do studzienki, czerpali z niej wodę i śpiewali pieśni chwalące Boga i Maryję.
Nazwa: Górka Klasztorna powstała dopiero w 1923 r., po objęciu tej miejscowości przez księży misjonarzy Świętej Rodziny. W sanktuarium maryjnym, z bazyliką mniejszą Najświętszej Maryi Panny Niepokalanie Poczętej, w ołtarzu głównym znajduje się obraz Matki Bożej Góreckiej. Jest to kopia wizerunku z XVII wieku, wykonana w 1954 r. przez Jerzego Hoppena. Słynący łaskami obraz został w 1965 r. ozdobiony złotymi koronami papieskimi przez kard. Stefana Wyszyńskiego. Do kościoła przylegają dwa skrzydła barokowego klasztoru. Nieco dalej, na pl. Objawienia, znajdują się dzwonnica z krużgankami oraz kaplica z cudowną studzienką.
Od 1984 r. Górka Klasztorna jest znana również z wystawianych pasyjnych misteriów. W rolę Jezusa wciela się zawsze ksiądz ze zgromadzenia Misjonarzy Świętej Rodziny. Po wielu dniach rekolekcji, które rozpoczynają się w Środę Popielcową, i licznych próbach, osiemdziesięcioosobowy zespół parafian łączy misterium w całość z dekoracjami, strojami i tekstami. Niezwykle ważnym uzupełnieniem dla przedstawianych scen męki Chrystusa jest muzyka skomponowana specjalnie na potrzeby misterium. Godne uwagi są realistyczne sceny biczowania i ukrzyżowania, które nadają całemu przedstawieniu cechy autentyczności. Na symboliczną Golgotę aktorzy wraz z widzami idą drogą krzyżową przez Gaj Górecki. Ten trwający 2 godz. spektakl jest dla wielu ogromnym przeżyciem. /ic
„Trzeba to wydarzenie widzieć w szerszym kontekście, pokazać, jakie my wyznajemy wartości i zarazić nimi młodych” - tak o Światowych Dniach Młodzieży powiadają Beata i Andrzej Sztejka. Małżeństwo z bydgoskiej wspólnoty Przemienienia Pańskiego w ramach Dni Diecezjach gości pielgrzymów z Litwy.
- Mamy dzieci w podobnym wieku i miłością, którą obdarzamy je na co dzień, pragniemy dzielić się również z ich rówieśnikami. Kiedyś chodziliśmy z mężem na pielgrzymki oraz uczestniczyliśmy w spotkaniach z Janem Pawłem II. Duchowo czujemy się tak samo młodzi jak ci pielgrzymi - opowiada Beata Sztejka.
Pomnik Jana Chrzciciela de la Salle w kościele pod tym wezwaniem w Paryżu
Urodził się w Reims 30 kwietnia 1651 r. w podupadłej rodzinie książęcej jako najstarszy z jedenaściorga rodzeństwa. W wieku 27 lat przyjął święcenia kapłańskie.
Trzy lata potem na uniwersytecie w Reims zdobył doktorat z teologii (1680 r.). Zaraz po święceniach otrzymał probostwo. Powierzono mu także kierownictwo duchowe nad szkołą i sierocińcem, prowadzonym przez Siostry od Dzieciątka Jezus. Jan postarał się w Rzymie o zatwierdzenie zakonu tychże sióstr. Bardzo bolał nad losem setek sierot, pozbawionych zupełnie pomocy materialnej i duchowej. Gromadził ich na swej plebanii, której część zamienił na internat. Następnie na użytek biednych dzieci oddał swój rodzinny pałac, a za pieniądze parafialne i otrzymane od pewnej zamożnej kobiety zakupił obszerny dom. Ludzie, którzy pomagali Janowi z czasem utworzyli zgromadzenie zakonne pod nazwą Braci Szkolnych. Za jego początek przyjmuje się datę 24 czerwca 1684 roku. Utworzył wiele typów szkół: podstawowe, wieczorowe, niedzielne, zawodowe, średnie, seminaria nauczycielskie. Nauka w nich odbywała się w języku ojczystym i była bezpłatna. Na polu pedagogiki Jan ma więc poczesne miejsce. W jego szkołach na pierwszym miejscu był język ojczysty, a nie wszechwładna łacina. Zniósł często stosowane w szkołach kary fizyczne W roku 1681 powstała pierwsza szkoła założona przez św. Jana w Reims (1681 r.), kolejna powstała w Paryżu (1688 r.), potem w Lyonie, w Rouen itd. W sto lat potem cała Francja była pokryta szkołami lasaliańskimi. Do rewolucji francuskiej (1789 r.) w samej Francji zgromadzenie miało 126 szkół i ponad 1000 członków. Dzisiaj Bracia Szkolni mają swe szkoły w prawie 90 krajach. Jan de la Salle zostawił po sobie bezcenne pisma. Najwybitniejsze z nich to: „Zasady dobrego wychowania”, które doczekało się ponad 200 wydań; nadto „Rozmyślania”, „Wskazania, jak prowadzić szkoły” i „Obowiązki chrześcijanina”. Bezcenne dla poznania ducha lasaliańskiego są także jego listy. Jan zmarł po krótkiej chorobie 7 kwietnia 1719 r. Beatyfikował go Leon XIII w 1888 r. On też wyniósł go uroczyście do chwały świętych w roku 1900. Pius XII ogłosił św. Jana de la Salle patronem nauczycieli katolickich (1950 r.). Ciało św. Jana, zbezczeszczone w czasie rewolucji francuskiej w roku 1793, dla bezpieczeństwa przeniesiono do Belgii, a w roku 1937 złożono przy domu generalnym zakonu w Rzymie.
Przeprowadziłam eksperyment i zadałam pytanie Chatowi GPT: Czy masz świadomość, gdzie jesteś? Odpowiedział: Ciekawe pytanie... Nie mam świadomości w takim sensie, w jakim mają ją ludzie — nie czuję, nie mam własnego „ja” ani poczucia miejsca. Działam w cyfrowym środowisku, odpowiadając na Twoje pytania i analizując dane, ale nie „jestem” fizycznie nigdzie. Można powiedzieć, że jestem tu, gdzie mnie używasz — teraz akurat w Twoim urządzeniu lub przeglądarce.
Sam Chat GPT podpowiada, że sztuczna inteligencja tylko analizuje dane, nie jest zaś inteligencją podobną do ludzkiej. Nie ma ona świadomości istnienia, nie ma też… inteligencji! Dlatego należy ją postrzegać nie jako sztuczną formę inteligencji, tylko jako jeden z jej produktów. Właśnie na takie różnice między sztuczną inteligencją a świadomością ludzką zwrócili kilka dni temu uwagę uczestnicy konferencji w Sekretariacie Episkopatu, prezentując polskie tłumaczenie watykańskiego dokumentu nt. sztucznej inteligencji „Antiqua et nova” – adresowanego, co ciekawe, m.in. do duszpasterzy. I właśnie na ten aspekt pragnę zwrócić uwagę: w jaki sposób i w jakich granicach można zastosować sztuczną inteligencję w Kościele.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.