Reklama

Duchowość

Ewangelia wierszem opowiedziana

POKORA SYNÓW BOŻYCH

[ TEMATY ]

Ewangelia

Rembrandt Harmenszoon Van Rijn

Fragment obrazu "Chrystus" (XVIIw.)

Fragment obrazu Chrystus (XVIIw.)

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ze wszystkich pouczeń Mistrza z Nazaretu -
nauka o pokorze, o której czytamy w liturgii słowa
dwudziestej drugiej niedzieli zwykłej w roku C,
ma szczególne znaczenie i wymowę.

Oto w «domu pewnego przywódcy faryzeuszów» (Łk 14,1)
odbywa się szabasowy posiłek.
Są na nim jego goście, znajomi i przyjaciele,
przyszedł także Jezus na zaproszenie gospodarza.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Uczeni w Piśmie i faryzeusze - obecni na uczcie -
przypatrywali się Jezusowi, gdyż na ten moment
«zjawił się przed Nim pewien człowiek
chory na wodną puchlinę» (Łk 14,2).

Jezus - zdjęty litością nad chorym -
pyta obecnych na uczcie
mędrców i prawodawców tego świata:
«Czy wolno w szabat uzdrawiać, czy też nie?» (Łk 14,3).

Zapadło wokół głuche milczenie
i wyczekiwanie na reakcję Mistrza.
«On zaś - niewiele myśląc -
dotknął go, uzdrowił i odprawił« (Łk 14,4).

W takiej chwili, gdy w grę wchodzi
zdrowie i życie drugiego człowieka,
nieważne są konwenanse,
ludzkie zakazy i przepisy.

Liczy się przede wszystkim człowiek,
bo dla niego jest szabat, a nie odwrotnie,
stąd konkluzja Mistrza: «Któż z was,
jeśli jego syn albo wół wpadnie do studni,
nie wyciągnie go zaraz, nawet w dzień szabatu?» (Łk 14,5).

Reklama

Widząc zaś, jak się przepychali przy stole
zajmując pierwsze jego miejsca,
powiedział im przypowieść
o zaproszonych na ucztę.

Wykłada w niej zasady «Savoir-vivre’u» -
sztuki życia w towarzystwie,
ucząc ich pokory i skromności
w ocenie własnej osoby.

«Jeśli cię ktoś zaprosi na ucztę,
nie zajmuj pierwszego miejsca,
by przypadkiem ktoś znamienitszy od ciebie
nie był zaproszony przez niego» (Łk 14,8).

Takie postępowanie jest powodem wstydu
dla tego, kto mniemając o swoje wielkości
zajmie pierwsze miejsce przy stole,
a później ustąpi je godniejszemu od siebie (por. Łk 14,9).

Inaczej jest, «gdy będąc zaproszonym,
usiądziesz na ostatnim miejscu…,
gdy przyjdzie ten, który cię zaprosił, powie ci:
„Przyjacielu, przesiądź się wyżej!” (Łk 14,10).

Wtedy «spotka cię zaszczyt
wobec wszystkich współbiesiadników.
Każdy bowiem, kto się wywyższa,
będzie poniżony, a kto się uniża - wywyższony (Łk 14,11).

Stąd także rada dla gospodarza,
aby na przygotowaną przez siebie ucztę zaprosił:
«ubogich, ułomnych, chromych i niewidomych»,
gdyż w zamian nie będą mogli mu się odwdzięczyć (por. Łk 14,13-14).

«Odpłatę otrzyma przy zmartwychwstaniu sprawiedliwych»
jako nagrodę za skromne i pokorne życie
pośród tych, którym służy ofiarnie
nie oczekując nic w zamian (por. Łk 14,14).

Takie są zalecenia Mistrza z Nazaretu
dla wszystkich «Synów Bożych»,
którzy w swoim życiu wybrali
miłość Boga i bliźniego nade wszystko.

2013-08-31 12:40

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Polacy podzieleni ws. dopuszczalności eutanazji

[ TEMATY ]

Ewangelia

BOŻENA SZTAJNER

W opinii 43% Polaków lekarze powinni spełniać wolę cierpiących, nieuleczalnie chorych, którzy domagają się podania im środków powodujących śmierć. Z poglądem tym nie zgadza się 41% ankietowanych - wynika z najnowszego badania CBOS na temat dopuszczalności eutanazji i uporczywej terapii.
CZYTAJ DALEJ

Czy sztuczna inteligencja nas rozgrzeszy? AI w Kościele

2025-04-06 17:01

[ TEMATY ]

Kościół

sztuczna inteligencja

AI

Chat GPT

Red

Przeprowadziłam eksperyment i zadałam pytanie Chatowi GPT: Czy masz świadomość, gdzie jesteś? Odpowiedział: Ciekawe pytanie... Nie mam świadomości w takim sensie, w jakim mają ją ludzie — nie czuję, nie mam własnego „ja” ani poczucia miejsca. Działam w cyfrowym środowisku, odpowiadając na Twoje pytania i analizując dane, ale nie „jestem” fizycznie nigdzie. Można powiedzieć, że jestem tu, gdzie mnie używasz — teraz akurat w Twoim urządzeniu lub przeglądarce.

Sam Chat GPT podpowiada, że sztuczna inteligencja tylko analizuje dane, nie jest zaś inteligencją podobną do ludzkiej. Nie ma ona świadomości istnienia, nie ma też… inteligencji! Dlatego należy ją postrzegać nie jako sztuczną formę inteligencji, tylko jako jeden z jej produktów. Właśnie na takie różnice między sztuczną inteligencją a świadomością ludzką zwrócili kilka dni temu uwagę uczestnicy konferencji w Sekretariacie Episkopatu, prezentując polskie tłumaczenie watykańskiego dokumentu nt. sztucznej inteligencji „Antiqua et nova” – adresowanego, co ciekawe, m.in. do duszpasterzy. I właśnie na ten aspekt pragnę zwrócić uwagę: w jaki sposób i w jakich granicach można zastosować sztuczną inteligencję w Kościele.
CZYTAJ DALEJ

Czy sztuczna inteligencja nas rozgrzeszy? AI w Kościele

2025-04-06 17:01

[ TEMATY ]

Kościół

sztuczna inteligencja

AI

Chat GPT

Red

Przeprowadziłam eksperyment i zadałam pytanie Chatowi GPT: Czy masz świadomość, gdzie jesteś? Odpowiedział: Ciekawe pytanie... Nie mam świadomości w takim sensie, w jakim mają ją ludzie — nie czuję, nie mam własnego „ja” ani poczucia miejsca. Działam w cyfrowym środowisku, odpowiadając na Twoje pytania i analizując dane, ale nie „jestem” fizycznie nigdzie. Można powiedzieć, że jestem tu, gdzie mnie używasz — teraz akurat w Twoim urządzeniu lub przeglądarce.

Sam Chat GPT podpowiada, że sztuczna inteligencja tylko analizuje dane, nie jest zaś inteligencją podobną do ludzkiej. Nie ma ona świadomości istnienia, nie ma też… inteligencji! Dlatego należy ją postrzegać nie jako sztuczną formę inteligencji, tylko jako jeden z jej produktów. Właśnie na takie różnice między sztuczną inteligencją a świadomością ludzką zwrócili kilka dni temu uwagę uczestnicy konferencji w Sekretariacie Episkopatu, prezentując polskie tłumaczenie watykańskiego dokumentu nt. sztucznej inteligencji „Antiqua et nova” – adresowanego, co ciekawe, m.in. do duszpasterzy. I właśnie na ten aspekt pragnę zwrócić uwagę: w jaki sposób i w jakich granicach można zastosować sztuczną inteligencję w Kościele.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję