Reklama

Rok liturgiczny

Rozważanie abp. Pizzaballi na XVII niedzielę zwykłą roku B

„Chleb, który Jezus ma dać ten, nie może być kupiony, ale jest przyjmowany, a żeby go mieć, trzeba wejść w perspektywę bezinteresowności i daru” – pisze łaciński patriarcha Jerozolimy, abp Pierbattista Pizzaballa, rozważając fragment Ewangelii wg św. Jana (J 6, 1-15), który czytany będzie w kościołach w najbliższą niedzielę, 25 lipca. Będzie to XVII niedziela zwykła roku B.

[ TEMATY ]

rozważanie

Włodzimierz Rędzioch

Pierbattista Pizzaballa OFM

Pierbattista Pizzaballa OFM

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W tę siedemnastą niedzielę przerwane zostaje nasze wsłuchanie się w Ewangelię św. Marka, ustępując miejsca Ewangelii św. Jana.

We fragmencie, który następuje po tym, który odczytaliśmy w minioną niedzielę, św. Marek opowiada o cudzie rozmnożenia chleba i ryb (Mk 6, 34-44). Dzisiejsza liturgia przedstawia nam ten sam cud, ale tak, jak jest on opisany w czwartej Ewangelii, z której w najbliższe niedziele usłyszymy cały rozdział szósty, stanowiący długie rozważanie Jezusa na temat chleba życia.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

W dzisiejszym fragmencie możemy wyróżnić dwie części: jest w nim cud rozmnożenia chleba i ryb, ale nie zajmuje on większości miejsca. Wiele miejsca poświęca się natomiast rozmowie między Jezusem a Filipem, dialogowi ważnemu, ponieważ Jezus przedstawia w nim kontekst tego, co ma zamiar uczynić, znaczenie swojego gestu.

Zatem natychmiast rozumiemy, że ważne będzie nie tylko spożywanie tego chleba: ważne jest zrozumienie, co spożywamy, skąd ten chleb pochodzi i jakie życie posila.

Pierwszym elementem tego kontekstu jest Pascha.

Święto to jest wyraźnie wspomniane w wersecie czwartym, ale stanowi ono tło całego fragmentu: gesty Jezusa wyraźnie nawiązują do postaci Mojżesza i do czterdziestu lat Izraela spędzonych na pustyni.

Tak jak Mojżesz wchodzi na górę i daje Izraelowi Prawo, które go ożywia, tak samo Jezus wchodzi na górę, siada (J 6, 3) i daje tłumowi pokarm dla życia.

Reklama

Podobnie jak w czasie Wyjścia, tak i tutaj jest tłum znajdujący się w drodze; i podobnie jak wówczas, także i tutaj pojawia się kwestia chleba: bez chleba nie można iść i nie można żyć.

Pytanie o chleb towarzyszyło całej wędrówce przez pustynię, od Egiptu do wejścia do ziemi wolności: czy Bóg może nakarmić swój lud? A jak może to uczynić w tak niegościnnej krainie?

Również w dzisiejszym fragmencie jest też pytanie, które Jezus zadaje Filipowi: i jest to pytanie fundamentalne. Jezus pyta Filipa, skąd można wziąć chleb, który mógłby nakarmić tak wielu ludzi (J 6,5).

„Skąd” jest przysłówkiem, którego Jan używa często: a kiedy go używa, zwykle wskazuje na inne pochodzenie niż mogłoby się wydawać na pierwszy rzut oka. „Skąd” zawsze wskazuje na pochodzenie samego Jezusa, czyli od Ojca.

Znajdujemy ten przysłówek, na przykład, w rozdziale 2, kiedy starosta weselny w Kanie Galilejskiej, nie wie, skąd pochodzi wino; w rozdziale 3, kiedy Jezus mówi do Nikodema o tchnieniu życia, o którym nie wiadomo, skąd pochodzi i dokąd zmierza. Następnie w rozdziale 4, kiedy Samarytanka pyta Jezusa, skąd weźmie wodę żywą.

W starciu Jezusa z przywódcami ludu, kilkakrotnie pytają oni, skąd pochodzi Jezus; pytają, a raczej wydaje im się, że wiedzą (J 7, 27).

Starostę weselnego w Kanie Galilejskiej, Nikodema, Samarytankę łączy „niewiedza”: żaden z nich nie wie, skąd pochodzi dar, który jest teraz przed nimi. Dzieje się tak dlatego, że człowiek nie wie, skąd pochodzi życie, nie posiada go, nie stworzył go i nie może go sobie dać.

Reklama

To są właśnie te momenty, w których Jezus objawia siebie, objawia się jako Ten, który pochodzi od Ojca i przynosi życie Ojca.

Natomiast tam, gdzie człowiek myśli, że wie, właśnie wtedy zamyka się na dar, jak przywódcy ludu, którzy już wszystko wiedzą i nie mają nic, co mogliby przyjąć.

W dzisiejszej Ewangelii to Filip „nie wie”, skąd wziąć chleb. Tylko jedną rzecz Filip wie, rzecz fundamentalną: Filip wie, że to, co posiada, nie wystarczy, aby go nabyć (J 6,7).

Można powiedzieć, że Filip wie, iż tego chleba nie można kupić, że nie można go nabyć za pieniądze.

Chleb, który Jezus ma dać ten, który pochodzi od Ojca, nie może być kupiony, ale jest przyjmowany, a żeby go mieć, trzeba wejść w perspektywę bezinteresowności i daru.

Ale aby mogło to się stać, aby droga daru została ponownie otwarta na drodze ludzi, konieczne są dwie rzeczy.

Przede wszystkim potrzebne jest dziecko (J 6, 9), które oddaje do dyspozycji to, co ma ze sobą, to, co jest jego życiem: dar pochodzi od Boga, to prawda, ale nie może do nas dotrzeć, jeśli nie w obrębie tego, czym jesteśmy i co posiadamy. Jest to logika Wcielenia.

A potem trzeba, aby to „niewiele” przeszło w ręce Jezusa: ręce, które nie wyciągają się po to, aby brać i posiadać, ręce które nie zatrzymują dla siebie.

O ile gest Adama i Ewy był gestem wyciągnięcia ręki, aby wziąć, to gest Jezusa, przeciwnie jest gestem tego, który bierze, aby ofiarować.

Reklama

Cała różnica tkwi w słowie Eucharystia, dziękczynienie: Jezus w ten sposób przyjmuje życie, jako dar, za który należy dziękować i dzielić się nim z braćmi.

Dlatego Jego chleba wystarcza dla wszystkich i może nakarmić wszystkich, przeobficie.

+Pierbattista Pizzaballa

2021-07-25 10:34

Oceń: +2 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Diabeł przychodzi z pokusą, kiedy spodziewa się zwycięstwa

[ TEMATY ]

Wielki Post

rozważanie

Juan de Flandes, Kuszenie Chrystusa (XV wiek)

W czasie Wielkiego Postu warto zatroszczyć się o szczególny czas z Panem Bogiem. Rozważania, które proponujemy na ten okres pomogą Ci znaleźć chwilę na refleksję w codziennym zabieganiu. To doskonała inspiracja i pomoc w przeżywaniu szczególnego czasu przechodzenia razem z Chrystusem ze śmierci do życia.

„Jeśli jesteś Synem Bożym, rozkaż, żeby te kamienie stały się chlebem (...) rzuć się w dół” (Mt 4, 3. 6). Diabeł uderza w tożsamość Jezusa, podważa Jego Boskie synostwo. Kiedy? Gdy Jezus jest głodny po długim poście i zmęczony pobytem na pustyni. Gdy już jest na granicy wytrzymałości. Do nas też diabeł przychodzi z pokusą, kiedy spodziewa się zwycięstwa.
CZYTAJ DALEJ

Zasłonięty krzyż - symbol żalu i pokuty grzesznika

Niedziela łowicka 11/2005

[ TEMATY ]

Niedziela

krzyż

Wielki Post

Karol Porwich/Niedziela

Wielki Post to czas, w którym Kościół szczególną uwagę zwraca na krzyż i dzieło zbawienia, jakiego na nim dokonał Jezus Chrystus. Krzyże z postacią Chrystusa znane są od średniowiecza (wcześniej były wysadzane drogimi kamieniami lub bez żadnych ozdób). Ukrzyżowanego pokazywano jednak inaczej niż obecnie. Jezus odziany był w szaty królewskie lub kapłańskie, posiadał koronę nie cierniową, ale królewską, i nie miał znamion śmierci i cierpień fizycznych (ta maniera zachowała się w tradycji Kościołów Wschodnich). W Wielkim Poście konieczne było zasłanianie takiego wizerunku (Chrystusa triumfującego), aby ułatwić wiernym skupienie na męce Zbawiciela. Do dzisiaj, mimo, iż Kościół zna figurę Chrystusa umęczonego, zachował się zwyczaj zasłaniania krzyży i obrazów. Współczesne przepisy kościelne z jednej strony postanawiają, aby na przyszłość nie stosować zasłaniania, z drugiej strony decyzję pozostawiają poszczególnym Konferencjom Episkopatu. Konferencja Episkopatu Polski postanowiła zachować ten zwyczaj od 5 Niedzieli Wielkiego Postu do uczczenia Krzyża w Wielki Piątek. Zwyczaj zasłaniania krzyża w Kościele w Wielkim Poście jest ściśle związany ze średniowiecznym zwyczajem zasłaniania ołtarza. Począwszy od XI wieku, wraz z rozpoczęciem okresu Wielkiego Postu, w kościołach zasłaniano ołtarze tzw. suknem postnym. Było to nawiązanie do wieków wcześniejszych, kiedy to nie pozwalano patrzeć na ołtarz i być blisko niego publicznym grzesznikom. Na początku Wielkiego Postu wszyscy uznawali prawdę o swojej grzeszności i podejmowali wysiłki pokutne, prowadzące do nawrócenia. Zasłonięte ołtarze, symbolizujące Chrystusa miały o tym ciągle przypominać i jednocześnie stanowiły post dla oczu. Można tu dopatrywać się pewnego rodzaju wykluczenia wiernych z wizualnego uczestnictwa we Mszy św. Zasłona zmuszała wiernych do przeżywania Mszy św. w atmosferze tajemniczości i ukrycia.
CZYTAJ DALEJ

Głos Boga jest pierwszym źródłem życia

2025-04-06 15:07

[ TEMATY ]

sanktuarium Otyń

Wielkopostne czuwanie kobiet

Karolina Krasowska

Wrażenie podczas spotkania robił kościół pełen kobiet

Wrażenie podczas spotkania robił kościół pełen kobiet

„Córka Głosu” – pod takim hasłem w sanktuarium w Otyniu odbyło się wielkopostne czuwanie dla kobiet.

Był czas na konferencję, modlitwę wstawienniczą, adorację Najświętszego Sakramentu i oczywiście Eucharystię. Czuwanie, które odbyło się 5 kwietnia, poprowadziła Wspólnota Ewangelizacyjna „Syjon” wraz z zespołem, a konferencję skierowaną do pań, które wyjątkowo licznie przybyły tego dnia na spotkanie, wygłosiła Justyna Wojtaszewska. Liderka wspólnoty podzieliła się w nim osobistym doświadczeniem swojego życia. – Konferencja jest zbudowana na moim świadectwie życia kobiety, która doświadczyła nawrócenia przez słowo Boże i która każdego dnia, kiedy to słowo otwiera, zmienia przez to swoją rzeczywistość. Składając swoje świadectwo chciałam zaprosić kobiety naszego Kościoła katolickiego do wejścia na tą drogę, żeby nauczyć się życia ze słowem Bożym i tak to spotkanie dzisiaj przygotowaliśmy, żeby kobiety poszły dalej i dały się zaprosić w tą zamianę: przestały analizować, zamartwiać się, tylko, żeby uczyły się tego, że głos Boga jest pierwszym źródłem życia, z którego czerpiemy każdego dnia. Taki jest zamysł tego spotkania, dlatego nazywa się ono „Córka Głosu” – mówi liderka Wspólnoty Ewangelizacyjnej „Syjon”.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję