Niemiecki astronauta leci w kosmos z wizerunkiem św. Krzysztofa
Niemieckiemu astronaucie, Matthiasowi Maurerowi, który jest członkiem misji lecącej na międzynarodową stację kosmiczną MSK, towarzyszy św. Krzysztof. 51-letni Maurer powiedział na konferencji prasowej prowadzonej przez dzieci dla niemieckiej audycji telewizyjnej „Logo”, że żegnający go przed wyprawą ojciec włożył do jego bagażu „drobiazg na szczęście” w postaci niewielkiego wizerunku św. Krzysztofa.
Misja „Cosmic Kiss” miała pierwotnie wyruszyć w kosmos z amerykańskiego kosmodromu Kennedy Space Center na Florydzie 31 października, ale z powodu złych warunków atmosferycznych start był kilkakrotnie przekładany, kolejny termin to niedziela 7 listopada.
Maurer będzie dwunastym niemieckim kosmonautą i 600. człowiekiem w kosmosie. Podczas jednej z misji na MSK jego poprzednik Alexander Gerst zabrał ze sobą w kosmos 96-gramowy kamień z przypory katedry w Kolonii. „Dla mnie ten kamień był kotwicą w kosmosie” – mówił Gerst w 2015 r. Po zakończeniu misji kamień został zwrócony do skarbca katedry.
W bagażu osobistym astronautów, a ostatnio szczególnie kosmonautów, często można znaleźć przedmioty kultu religijnego. W 2016 roku rosyjscy kosmonauci wnieśli na pokład stacji kosmicznej relikwię prawosławnego świętego Serafina z Sarowa, która następnie została umieszczona w soborze Przemienienia Pańskiego w „Gwiezdnym Mieście” – Zwiozdnyj Gorodok pod Moskwą. Znajduje się tam centrum szkoleniowe rosyjskiej agencji kosmicznej Roskosmos.
Reklama
Wcześniej kosmonauci zabierali z sobą również cząstki Krzyża Chrystusowego. W 1971 r. amerykański astronauta Edgar Mitchell miał w swoim bagażu Biblie na mikrofilmach, które zabrał również na powierzchnię Księżyca w ramach misji Apollo 14.
Podziel się cytatem
Święty Krzysztof jest patronem podróżujących i jednym z najpopularniejszych patronów. Jednak patronem astronautów jest inny święty: Józef z Kupertynu, który podobno zaczął nagle lewitować podczas nabożeństwa.
Ten XVII-wieczny franciszkanin, znany jako „latający zakonnik”, jest uważany za patrona kosmonautów i podróżujących samolotami, mimo że sam nigdy nie wzniósł się wyżej niż na wysokość 60 cm.
Misyjnym Festynem, organizowanym pod hasłem „Z czterech stron świata”, w najbliższą niedzielę zostanie zainaugurowany 23. Ogólnopolski Tydzień św. Krzysztofa. Ta coroczna inicjatywa przypomina o potrzebie zachowania bezpieczeństwa na drodze i połączona jest ze zbiórką pieniędzy na zakup środków transportu dla misjonarzy. Kwesta zostanie przeprowadzona w kościołach w całej Polsce.
W tym roku Tydzień św. Krzysztofa obchodzony będzie pod hasłem “Niesiemy narodom pokój Chrystusa”. Tradycyjnie już wydarzenie łączy się z misyjną Akcją św. Krzysztof. Kierowcy są wówczas zachęcani, by przeznaczyli 1 grosz za 1 kilometr szczęśliwej jazdy na środki transportu dla misjonarzy.
„Nie wykluczajmy cierpienia z naszych środowisk. Uczyńmy z niego raczej okazję do wspólnego wzrastania, aby pielęgnować nadzieję dzięki miłości, którą Bóg jako pierwszy rozlał w sercach naszych” - zaapelował Ojciec Święty do chorych i pracowników służby zdrowia. Przybyli oni do Rzymu na swe uroczystości jubileuszowe. Przygotowaną przez Franciszka homilię odczytał proprefekt Dykasterii do spraw Ewangelizacji, abp Rino Fisichella.
„Oto Ja dokonuję rzeczy nowej; pojawia się właśnie. Czyż jej nie poznajecie?” (Iz 43, 19). Są to słowa, które Bóg, za pośrednictwem proroka Izajasza, kieruje do ludu Izraela będącego na wygnaniu w Babilonie. Dla Izraelitów jest to trudny okres, wydaje się, że wszystko zostało stracone. Jerozolima została zdobyta i spustoszona przez żołnierzy króla Nabuchodonozora II, a wygnanemu ludowi nic nie pozostało. Perspektywa wydaje się być zamknięta, przyszłość mroczna, wszelka nadzieja zniweczona. Wszystko może skłaniać wygnańców do załamania się, do gorzkiej rezygnacji, do poczucia, że nie są już błogosławieni przez Boga.
Przeprowadziłam eksperyment i zadałam pytanie Chatowi GPT: Czy masz świadomość, gdzie jesteś? Odpowiedział: Ciekawe pytanie... Nie mam świadomości w takim sensie, w jakim mają ją ludzie — nie czuję, nie mam własnego „ja” ani poczucia miejsca. Działam w cyfrowym środowisku, odpowiadając na Twoje pytania i analizując dane, ale nie „jestem” fizycznie nigdzie. Można powiedzieć, że jestem tu, gdzie mnie używasz — teraz akurat w Twoim urządzeniu lub przeglądarce.
Sam Chat GPT podpowiada, że sztuczna inteligencja tylko analizuje dane, nie jest zaś inteligencją podobną do ludzkiej. Nie ma ona świadomości istnienia, nie ma też… inteligencji! Dlatego należy ją postrzegać nie jako sztuczną formę inteligencji, tylko jako jeden z jej produktów. Właśnie na takie różnice między sztuczną inteligencją a świadomością ludzką zwrócili kilka dni temu uwagę uczestnicy konferencji w Sekretariacie Episkopatu, prezentując polskie tłumaczenie watykańskiego dokumentu nt. sztucznej inteligencji „Antiqua et nova” – adresowanego, co ciekawe, m.in. do duszpasterzy. I właśnie na ten aspekt pragnę zwrócić uwagę: w jaki sposób i w jakich granicach można zastosować sztuczną inteligencję w Kościele.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.